@article{oai:kogakkan.repo.nii.ac.jp:00000061, author = {渡邉, 賢二 and WATANABE, Kenji}, journal = {皇學館大学紀要, Bulletin of Kogakkan University}, month = {Mar}, note = {中学校において学校規模の社会的スキルトレーニング(SST)を実施し,社会的スキルと自己効力感の介入前,介入後,フォローアップの変化を検討した。また,介入前,介入後,フォローアップの社会的スキルの類型化を行い,その得られた結果と自己効力感との関連を検討した。その結果,社会的スキルと関係向上行動の介入前,介入後,フォローアップの有意差が認められた。 介入前,介入後,フォローアップの社会的スキル得点をクラスター分析した結果,フォローアップ上昇群,フォローアップ下降群,介入後・フォローアップ高得点維持群,低得点フォローアップ上昇群の4クラスターに類型化することができた。約86.7% の生徒がフォローアップ上昇群,介入後・フォローアップ高得点維持群,低得点フォローアップ上昇群に属しており,SST によって社会的スキルの向上が認められた。次に4クラスター群と自己効力感の関連について検討した結果,社会的スキルの変化と同様に,自己効力感も変化していることが示された。本研究は,SST を学校規模で実施することができ,教師 全員がSST を行っているという共通意識をもてた。また教師はSST で学習したことを毎日積極的に促進していた。様々な点で有用な実践になった。 The purpose of this study was to do schoolwide social skills training (SST) in junior high school and investigate the change of pre-, post-, and followup tests of social skills and self-efficacy. Also pre-, post-, and follow-up tests of social skills had cluster analysis, and the relationship between the result and self-efficacy was investigated. The post-test points and follow-up test points of social skills and relation improvement behavioral skills were higher than the pre-test points. Pre-, post-, and follow-up test points of social skills were a type 4 cluster ( follow-up rising group, follow-up descending group, post-test and follow-up high-point maintenance group, and low point followup rising group) by cluster analysis. About 86.7% students belonged to the follow-up rising group, post-test and follow-up high point maintenance group, and the low point follow-up rising group. Their groups promoted social skills by experiencing SST. They showed that the change of self-efficacy was the same as social skills. In order to do schoolwide SST, all of the teachers shared a common view about of SST. And they positively promoted SST contents every day. This SST was a useful practice for students and teachers.}, pages = {140--123}, title = {中学校における学校規模の社会的スキルトレーニングの実践 : 社会的スキルと自己効力感の変化}, volume = {55}, year = {2017}, yomi = {ワタナベ, ケンジ} }