WEKO3
アイテム
中学校における学校規模の社会的スキルトレーニングの実践 : 社会的スキルと自己効力感の変化
https://kogakkan.repo.nii.ac.jp/records/61
https://kogakkan.repo.nii.ac.jp/records/612de9890d-277f-4bd5-89ba-19778d6fff9d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-10-16 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 中学校における学校規模の社会的スキルトレーニングの実践 : 社会的スキルと自己効力感の変化 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Schoolwide Social Skills Training in Junior High School : The Change of Social Skills and Self-efficacy | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会的スキルトレーニング | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学校規模 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 中学校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会的スキル | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自己効力感 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social skills training | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | schoolwide | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | junior high school | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social skills | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | self-efficacy | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
渡邉, 賢二
× 渡邉, 賢二
× WATANABE, Kenji
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 中学校において学校規模の社会的スキルトレーニング(SST)を実施し,社会的スキルと自己効力感の介入前,介入後,フォローアップの変化を検討した。また,介入前,介入後,フォローアップの社会的スキルの類型化を行い,その得られた結果と自己効力感との関連を検討した。その結果,社会的スキルと関係向上行動の介入前,介入後,フォローアップの有意差が認められた。 介入前,介入後,フォローアップの社会的スキル得点をクラスター分析した結果,フォローアップ上昇群,フォローアップ下降群,介入後・フォローアップ高得点維持群,低得点フォローアップ上昇群の4クラスターに類型化することができた。約86.7% の生徒がフォローアップ上昇群,介入後・フォローアップ高得点維持群,低得点フォローアップ上昇群に属しており,SST によって社会的スキルの向上が認められた。次に4クラスター群と自己効力感の関連について検討した結果,社会的スキルの変化と同様に,自己効力感も変化していることが示された。本研究は,SST を学校規模で実施することができ,教師 全員がSST を行っているという共通意識をもてた。また教師はSST で学習したことを毎日積極的に促進していた。様々な点で有用な実践になった。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to do schoolwide social skills training (SST) in junior high school and investigate the change of pre-, post-, and followup tests of social skills and self-efficacy. Also pre-, post-, and follow-up tests of social skills had cluster analysis, and the relationship between the result and self-efficacy was investigated. The post-test points and follow-up test points of social skills and relation improvement behavioral skills were higher than the pre-test points. Pre-, post-, and follow-up test points of social skills were a type 4 cluster ( follow-up rising group, follow-up descending group, post-test and follow-up high-point maintenance group, and low point followup rising group) by cluster analysis. About 86.7% students belonged to the follow-up rising group, post-test and follow-up high point maintenance group, and the low point follow-up rising group. Their groups promoted social skills by experiencing SST. They showed that the change of self-efficacy was the same as social skills. In order to do schoolwide SST, all of the teachers shared a common view about of SST. And they positively promoted SST contents every day. This SST was a useful practice for students and teachers. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 皇學館大学紀要 en : Bulletin of Kogakkan University 巻 55, p. 140-123, 発行日 2017-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 皇學館大学文学部 ; 2009- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1883-6984 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12407226 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | 40021143270 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR |